Імідж вчителя
Термін
"імідж" (лат. imago — "образ", "зображення",
"подібність") з'явився в нашій мові наприкінці 80-х років XX століття
та в останні роки впевнено входить у словники сучасної людини. Поняття
"імідж" може стосуватись людини, організації, професії, країни тощо. Імідж — це образ, враження, яке залишає
людина у споминах та уявленні про неї. Може поєднувати як реальні властивості
об'єкта, так і неіснуючі, такі, що йому приписуються. Причому під
"образом" варто розуміти не тільки візуальний, зоровий образ (вигляд,
подоба), але і образ мислення, дій, вчинків. Словосполучення "імідж
вчителя" є відносно новим, але введення цього поняття до
професійного педагогічного мислення і розвиток педагогічної іміджелогії не є даниною моді. Професія накладає на людину
певні обов'язки: вчитель повинен відповідати своєму соціальному статусу,
сукупності уявлень суспільства про педагога.
Імідж вчителя можна визначити як емоційно
забарвлений стереотип сприйняття образу педагога у свідомості вихованців,
колег, соціального оточення, у масовій свідомості.Деякі вчителі занадто принижують значення
свого іміджу. Негативно ставиться до нього старше покоління вчителів: його
розуміють як "маску", "гру", заклик бути нещирим.Але, якщо уважно придивитись, імідж вчителя є більш глибоким
поняттям, аніж імідж звичайної людини. Імідж — це те, що дозволяє
педагогу не здаватися сірістю у загальній масі, це успішна презентація його
професійних та особистісних якостей.Розрізняють
такі види педагогічного іміджу:Бажаний
імідж — набір сподівань, пред'явлених до вчителя з боку
адміністрації, методистів, учнів, їхніх батьків.Мінливий
імідж — окремі відгуки про вчителя певних колег,
учнів.Самоімідж — уявлення педагога про самого себе, образ
власного "Я".Згідно зі структурою, запропонованою професором
А.Ю.Панасюком, особистий
імідж, з точки зору формуючих його факторів, включає такі складові:— габітарну (від лат. габітус — зовнішній вигляд) —
одяг, зачіска, взуття, аксесуари, макіяж, парфум, силует; - кінетичну
—
осанка, хода, жестикуляція, міміка (вираз обличчя, посмішка, направленість та
тривалість погляду); - мовленнєву — культура усного та письмового мовлення, грамотність,
стиль, почерк;
- середовищну — створене людиною середовище існування (інтер’єр і
оформлення кабінету, порядок на робочому столі та ін.);
- упредметнену — створені людиною продукти її праці .
Дуже важливим моментом у роботі
вчителя, безумовно, є його візуальний імідж — тобто зовнішній вигляд,
манери, міміка, пластика. Вчитель — відповідальна публічна професія, де кожен
рух оцінюється десятками питливих дитячих очей. Якщо пригадати відому фразу Чехова: "У людині все повинно бути прекрасно...", —
то у більшій мірі це стосується вчителя. Бажано бути еталоном для учнів у всіх
відношеннях: завжди акуратним, підтягнутим, усміхненим, прикладом для
наслідування. Хлопці, можливо, і не особливо звертають увагу на зовнішній вигляд
вчителя, проте дівчата, особливо старшокласниці, візуальному образу приділяють
велику увагу і з задоволенням роблять компліменти.
Сьогодні педагога зневажають, обговорюють самі
ж учні, викладають інформацію про своїх вчителів в Інтернеті. От і з'являються он-лайн ігри-одягалки на кшталт:
"Зміни імідж вчителя" . Складається дуже непривабливий образ педагога
в цілому. У газетах пишуть: "Вчитель — це неприваблива та неуспішна жінка
старша за сорок" . Якщо пригадати плакати із зображенням вчителів,
випуски популярного дитячого тележурналу "Єралаш", телепередачі
"Городок", "КВК", то перед нами постане "новий
імідж" вчителя: старомодна жінка, зазвичай одягнена у абсолютно
позбавлений смаку коричневий костюм зі страшною рожевою сорочкою. з пучком
волосся на голові, у потворних окулярах, зла та жадібна. Або такі варіанти
іміджу вчительки: синя панчоха, залізна леді, безумна професорша, весела
креативщиця, нав’язлива просвітителька, турботлива мамочка, сіра миша, своя
"в дошку"... І кожного разу цей образ буде складатися із поєднання
одягу, зачіски, стилю поведінки, мовлення. Ось вам й імідж! Немає авторитету,
поваги до професії. І в той же час уся відповідальність за моральність і
духовність нації покладається саме на педагогів.
"Освітня система не може
бути краще за вчителів, які її складають", — слушно зауважує К.М. Ушаков . Тому візуальний
імідж вчителя необхідно формувати для реабілітації висоти покликання нашої
професії та противаги образу, який подається масовому глядачу з екранів
телебачення.
Яскравий і цікавий зовнішній
образ — важлива складова особистого іміджу вчителя. Тут значення мають і
кольорова гама робочого костюма, і правильно
виконаний макіяж, і модна стрижка або укладка.Та все ж існують
загальноприйняті норми, певні рекомендації щодо зовнішнього вигляду взірцевого
вчителя. Жінкам-вчителям не бажано з’являтись на заняттях і публічних
виступах у міні-спідницях, з декольте та відкритим животом. Також неприйнятним
вважається одяг у вільному стилі, джинси. Брючний костюм хоча і є допустимим,
але набагато менше підкреслює авторитет вчительки-жінки, ніж костюм зі
спідницею. Рекомендують бути обережнішим із червоним кольором в одязі. Рожеві,
пурпурні та жовті тканини бажано взагалі виключити. Кольори в тканинах
використовувати насичені: темні, білий, всі відтінки сірого, всі відтінки
коричневого, а також тканини з малюнком у тонку смужку, клітину, горох. Одяг
повинен відповідати віку педагога, часу доби та порі року.Професія вчителя дозволяє
зберегти більшу індивідуальність, ніж багато інших професій з жорстким
дресс-кодом. Індивідуально вчитель обирає певний з основних стилів робочого
костюма: класичний (підкреслена строгість та елегантність форм),
"фантазі" (романтичний), спортивний, фольклорний. Треба вдягатися по
моді, але так, щоб це не впадало в очі. Привабливо виглядати можна і без
брендових речей. Головне — акуратність, смак і хоча б трохи фантазії.
Достатньо побувати на конкурсі "Учитель року", на інших професійних
конкурсах, де наші вчителі дуже достойно виглядають.Ступінь охайності
вчителя-чоловіка можна визначити за чистотою і бездоганністю брюк і начищених
туфлях. М'яті брюки та брудне взуття — тривожні симптоми.Дехто запевняє: якщо педагог
цікавий, то на зовнішній вигляд навіть не будуть звертати уваги. Та коли ми
пригадуємо вчителів, які нас вчили, поряд з професійними моментами залишаються
в пам’яті зачіска та інші зовнішні атрибути. Знання можуть забутись, але не
образ вчителя. "Я не помню его имени и отчества. Фамилию тоже не помню. А вот
лицо, хотя и мало приметное, не забыл до сих пор...’’, — пригадував письменник В.Астаф’єв. Або у спогадах
М.Шагинян читаємо: "Помню,
был у нас армянин, учитель истории. Он был очень некрасив с виду, косматый,
обросший, сутулый". Ці
та багато інших спогадів свідчать
про те, що образ вчителя зберігається в пам'яті у деталях його зовнішнього
вигляду .
Візуальний імідж не закінчується
підбором одягу. "Невербальний"
образ вчителя пов'язаний з тим, які жести і пози він
демонструє, що відбувається з його мімікою, як він сидить, стоїть і ходить.
Можна увійти в клас красиво, як на сцену виходить гарний актор, йти на роботу "летящей" ходою або усім своїм силуетом
видавати втомленість і похмурість. Вчитель своєю зовнішньою подобою повинен
викликати довіру до себе учнів і дорослих.У школі ніяк не обійтися без
гарних манер у розмовах з учнями і спілкуванні з колегами. Міміка повинна бути
тільки доброзичливою. Бажано уникати моментів, коли опущені кути рота, сердита
складка біля брів. Щира, доброзичлива посмішка на обличчі вчителя робить його
привабливим та світлим, сприяє більш приязному та комфортному спілкуванню з
учнями. У посмішці — велика сила.
Голос — звуковий (акустичний) імідж
педагога,
його головне знаряддя праці на уроках і позакласних
заняттях. Важливі характеристики голосу: тембр, сила, висота, темп мовлення,
індивідуальні особливості (придих, картавість тощо). Багатозвучним і різним повинен
бути голос вчителя. Голосом — при правильній дикції, інтонуванні, гучності,
виразності, інтелігентності—
можна
зачарувати, закохати в себе, захопити. Однотонний (постійно високий або
постійно низький, занадто тихий або невиправдано гучний) голос не дає змоги
вчителю володіти увагою аудиторії.
Люди, голос яких завжди
звучить у гучному ("сварливому") режимі, одразу ж відштовхують від
себе інших. Для педагога така голосова манера — сигнал про професійну
непридатність. Наявність ненормативної лексики, жаргонізмів у мовленні
педагога — також показник профнепридатності. Над своїм звуковим іміджем можна
працювати, і успішно.Фізичний імідж вчителя — це його здоров'я,
осанка, силует.
Та візуальний образ
"працює" лише перші п'ять хвилин уроку, а далі увагу дітей тримає
більш важлива у всіх відношеннях, аніж зовнішність, особлива харизма та
індивідуальність вчителя: його внутрішній образ (темперамент, настрій,
духовність) і менталітет (інтелект, ерудиція, спосіб мислення). Внутрішній образ — це перш за все
культура вчителя, свобода мислення, гуманізм, інтелігентність, гра уяви,
витонченість, емоційність, асоціативне бачення, внутрішня налаштованість на
творчість, чистота думки, правдивість та багато інших складових. Вчитель повинен
хотіти змінити світ на краще, його очі відображають багатий внутрішній світ.
Образ такого вчителя залишається в пам'яті на все життя.Позитивний імідж — це професійна вимога, що
висувається суспільством. Адже особистість дитини формується під впливом
особистості педагога, і цей вплив може бути підсвідомим.
Середовищний імідж передбачає характеристику людини за штучним
середовищем її перебування — за її кабінетом, житлом, авто та ін. У навчальному
кабінеті проходить цікава та дивна частина шкільного життя: це і навчальне
приміщення, й ігровий майданчик, де відбуваються різноманітні позакласні
заходи , і методичний центр, і консультативний пункт, і бібліотека; нарешті,
це місце проведення батьківських зборів. Тому важлива естетика самого класу —
кольорове оформлення, рівень ремонту та дизайну, якість предметів, що
знаходяться в класі: квіткові горщики, оформлення та якість змісту таблиць,
стендів, портретів письменників.
Добре, якщо меблі в класній
кімнаті світлі, достатньо зручні та легкі, щоб просто було їх переставляти або
виносити з класу, адже іноді звичайний кабінет перетворюється на театральну
залу, концертний майданчик, літературну "чайхану". На імідж уроку
впливає і розташування парт: на зразок круглого столу, літерою "П",
попарно для занять із учнівськими групами тощо.Сучасний шкільний кабінет — це кабінет із сучасним
технічним оснащенням. Іще два роки тому межею мрій вчителя був персональний
комп'ютер у власному кабінеті та мультимедійний проектор з екраном. Такий
кабінет робить процес навчання видовищним, цікавим та змістовим. Затишною та
домашньою роблять атмосферу навчального кабінету живі квіти, кімнатні рослини,
сувеніри та картини — подарунки учнів.Учительський стіл — центр тяжіння всього кабінету: це робоче місце словесника і саме біля
нього завжди товпляться на перервах учні. Тому дуже важлива естетика
настільного приладдя і зручне розташування комп'ютера. Навіть звичайний творчий
безлад на вчительському столі повинен
бути приємним для очей.
Арома-імідж кабінету включає в себе запах свіжості провітрюваного приміщення, а
також аромат класної кімнати. Відомо, що запах діє на підсвідомість. Запах
свіжості можна створити за допомогою ефірних масел апельсину, лимону, лаванди,
піхти. Легкий аромат в класі з ефірною олією сприятливо впливає на нервову
систему (троянда, герань, ялівець, аніс, жасмин), має бактерицидні властивості
(базилік, шавлія, розмарин, кедр), активізує розумову діяльність (сосна, евкаліпт,
м'ята, розмарин, чабрець, герань).
(Із
статті А.І.Богосвятської)
Немає коментарів:
Дописати коментар